Overnight oats

Een gezonde en frisse start van je dag

Iedereen heeft weleens gehoord dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je hebt natuurlijk een frisse start en veel energie nodig om goed de dag door te komen. Daarom is het ook belangrijk dat je voor een gezond, stevig en vullend ontbijt gaat.

Toch hebben de meeste mensen geen zin om uitgebreid te ontbijten. Het kost immers veel tijd om een goed ontbijt voor te bereiden en je wilt natuurlijk niet een uur eerder opstaan. Gelukkig kun je toch gezond en lekker ontbijten zonder veel moeite te doen. Overnight oats zijn een heerlijke vervanger van het traditionele ontbijt.

In dit artikel lees je hoe je overnight oats maakt en ontdekt je de voordelen en gemakken van dit lekkere ontbijt.

Wat zijn overnight oats?

De naamt klinkt misschien heel fancy, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. Overnight oats zijn havermout, melk en toppings gemixt in een pot. Je voegt deze ingrediënten samen en stopt het in de koelkast. Vervolgens heb je heerlijke overnight oats.

Het grote voordeel van overnight oats is dat het heel weinig tijd kost. Bij warme havermoutpap moet je eerste een pannetje opzetten en de melk en havermout verwarmen. Wij begrijpen dat je geen zin in dit gedoe hebt op de vroege ochtend.

Overnight oats bieden dan een perfect alternatief. Je stop nu namelijk de havermout en melk in een potje. Dit zet je de avond ervoor in de koelkast waarna je de volgende ochtend lekker eten hebt. Je hoeft het alleen nog maar op je bord te scheppen!

Welke ingrediënten heb je nodig voor overnight oats?

Een ander groot voordeel van overnight oats is dat je heel weinig ingrediënten nodig hebt om een lekker ontbijt te maken. De volgende ingrediënten vormen de basis van overnight oats:

  • Havermout: natuurlijk niet geheel onverwacht, maar havermout vormt het hoofdingrediënt van dit snelle ontbijt. Kies voor traditionele havermout, havermout die snel is gekookt, zal een papperige tekststuur krijgen.
  • Melk: kiest voor verse koemelk of plantaardige melk zoals soja- of kokosmelk.
  • Notenboter: dit geeft extra smaak aan de overnight oats.
  • Chiazaad: zorgt voor extra vezels en geeft een wat vastere structuur.
  • Vers fruit: dit kun je als topping gebruiken om meer smaak te geven.

Natuurlijk kun je zelf nog veel meer ingrediënten toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende groenten als bieten en wortels, of verschillende kruiden als vanille.

Bereidingswijze

  1. Stop alle ingrediënten in een potje.
  2. Schud het potje goed en stop het een avond van tevoren in de koelkast.
  3. De volgende ochtend kun je de heerlijke overnight oats eten (ongeveer 4 dagen houdbaar in de koelkast)
  4. Voeg eventueel extra toppings toe als vers fruit.

Ben je op zoek naar nog meer lekkere en makkelijke recepten? Check dan ook onze frisse tonijnsalade.

Recente blog artikelen

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats

Frisse tonijnsalade

Airfryer tips

Truffelmayonaise

Dim sum: Chinese traktaties