Quinoa

Quinoa: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan?

Quinoa staat bekend als een gezond alternatief voor rijst. Zo bevat quinoa diverse eiwitten en vezels en krijg je er minder calorieën en koolhydraten mee binnen. In dit artikel vertellen wij je wat quinoa precies is en wat de diverse voordelen hiervan zijn. Lees snel verder en ontdek de positieve eigenschappen van quinoa!

Wat is quinoa precies?

Quinoa is ook wel het zaad van de quinoa plant. Dit is zeer voedzaam zaad. De plant bevat geen graan en daarmee ook geen gluten, wat quinoa uitermate geschikt maakt voor mensen die intolerant zijn voor gluten. Quinoa komt vooral in Zuid-Amerika voor, op de hoogvlakten van Peru en Bolivia. Hier wordt het geteeld. Voor de lokale bevolking is dit een zeer belangrijke voedingsbron. 

De voordelen van quinoa

Quinoa is erg gezond en heeft diverse voordelen te bieden, maar wat zijn deze voordelen dan precies? Wij zochten het uit en hebben hieronder de grootste voordelen van quinoa voor je op een rij gezet. 

Rijk aan vezels

Quinoa bevat veel voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen ervoor dat je cholesterol verlaagt en je bloedglucose gereduceerd wordt. Ze zijn bovendien belangrijk als je wilt afvallen, omdat ze ervoor zorgen dat je een vol gevoel krijgt. Hierdoor eet je minder. Quinoa bevat voor ruim 80% aan onoplosbare vezels. Deze vezels zorgen ervoor dat het risico op diabetes type 2 afneemt. Een deel van deze vezels wordt gefermenteerd in de darmen, wat de goede bacteriën in de darmflora ten goede komt. 

Beschikt over alle essentiële aminozuren

Quinoa beschikt over alle essentiële aminozuren. Dit zijn ook wel de bouwstenen van spierweefsel en eiwitten en spelen een grote rol bij diverse processen in het menselijk lichaam. Het menselijk lichaam maakt gebruik van 22 aminozuren, waarvan er 9 essentieel zijn en 13 niet essentieel. De niet essentiële aminozuren kan het lichaam zelf uit andere aminozuren maken. De essentiële aminozuren krijg je binnen via voeding, zoals in dit geval quinoa.

Bevat veel antioxidanten

Wat ook een groot voordeel van quinoa is, is dat het rijk is aan antioxidanten. Antioxidanten zorgen ervoor dat ons lichaam de beste bescherming tegen vrije radicalen heeft. Wanneer we teveel vrije radicalen in ons lichaam hebben, ontstaat er oxidatie aan lichaamscellen en weefsels. Hierdoor kan er een chronische ziekte ontstaan. Antioxidanten vertragen de veroudering van het lichaam en beschermen deze tegen verschillende ziektes. 

Bevat veel magnesium

Ook is quinoa rijk aan magnesium. Dit is een essentieel mineraal en ook een van de belangrijkste mineralen. Magnesium speelt namelijk een zeer grote rol bij verschillende processen in het lichaam. Zo is magnesium nodig voor de opbouw van de botten, het opbouwen van lichaamseiwitten, de aanmaak van enzymen en de zenuwprikkels naar de spieren toe.

Hoe quinoa bereiden?

Quinoa bereiden is vrij eenvoudig. Het beste kun je de quinoa koken. Hierbij is het belangrijk de quinoa eerst te wassen in een kleine zeef en het vervolgens in een ruime pan met twee keer zoveel water te doen. Het water breng je vervolgens aan de kook, waarna je het 10 minuten laat doorkoken op laag vuur. Extra smaak gewenst? Voeg dan wat zout toe aan het water of kook de quinoa in kokosmelk.

Ga jij ook quinoa proberen?

Recente blog artikelen

De perfecte minisnack op jouw borrelplank

De beste soorten olijfolie

De lekkerste soorten sushi

Lekkerste tapas

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats