Okra

De okra is een plant waarvan de vruchten culinair worden gebruikt als groente. De plant komt oorspronkelijk waarschijnlijk uit Oost-Afrika. In het Oude Egypte werd de okra namelijk al volop gecultiveerd. Tegenwoordig komt de plant op meerdere plekken voor in Noord-Afrika en in het Midden-Olsten1.

Kenmerken en voedingswaarden

De vrucht van de okraplant geldt ook wel als doosvrucht2. Dit houdt in dat het een droge, openspringende vrucht is met meer dan één zaadje. De vruchten kennen een lengte van 5 tot maar liefst 25 centimeter. De kleur kan behoorlijk verschillen. Soms zijn ze namelijk rood met een paarse tint, en andere keren neigt het juist meer naar groen tot zelfs geel. Hoe dan ook, okra’s vormen een uitstekende bron van onder meer de vitaminen A, B, C en E. Er zitten ook veel vezels en mineralen als calcium en ijzer in.

Het oogsten van de vruchten en de zaden

De okraplant is er een die zich ontzettend snel ontwikkelt. Al na zo’n twee maanden is de plant klaar om te worden geoogst. Het gaat bij dit oogsten over het algemeen steeds om de vruchten en de zaden. Deze zaden worden vaak geroosterd en gemalen voor gebruik. De vruchten worden dikwijls gekookt voordat ze worden geconsumeerd.

Een rijke en pittige smaak

De okra is een heel interessante groente, want in tegenstelling tot de meeste andere groenten heeft het een vrij pittige smaak. Het toevoegen van okra’s aan je gerecht zorgt dan ook zeker voor meer pit – en dat zonder extra smaakmakers te hoeven toevoegen! 

Overigens is het aan te raden een okra niet te lang mee te koken of te bakken. De smaak kan daardoor namelijk in kracht afnemen. Dit laatste geldt ook wanneer je de okra in de koelkast bewaart in plaats van op kamertemperatuur.

De plek van de okra in de plaatselijke keukens

In veel landen in Afrika en het Midden-Oosten (daar waar deze planten groeien) worden okra’s veelvuldig gebruikt in couscousgerechten, stoofgerechten en soepen. Meestal wordt de okra dan gecombineerd met groenten als tomaten, paprika’s, courgettes en aubergines. Deze combinatie aan groenten heeft een unieke smaaksensatie als resultaat. In andere delen van de wereld geldt de okra dan weer als snack. Doorgaans is de groente dan eerst gepaneerd en vervolgens gefrituurd.

Aanvullende gezondheidsvoordelen

Dat het eten van een okra een gezonde keuze is, dat heb je hierboven al kunnen lezen. Het zijn echter niet eens alleen de aanwezige vitaminen en mineralen die gezondheidsvoordelen kunnen bieden3. Zo is bekend dat okra’s opvallend veel foliumzuur bevatten. Deze vitamine is nuttig voor elk mens, maar in het bijzonder voor zwangere vrouwen. De kans op zwangerschapsproblemen wordt dankzij foliumzuur immers behoorlijk verkleind. Verder wordt geclaimd dat okra’s ontstekingsremmend werken en dat de spijsvertering erdoor kan worden bevorderd. In de zaden van de okra zitten tenslotte veel nuttige antioxidanten.

1 https://nl.wikipedia.org/wiki/Okra_(plant)
2 https://nl.wikipedia.org/wiki/Doosvrucht
3 https://www.ahealthylife.nl/10-gezondheidsvoordelen-okra/

Recente blog artikelen

De perfecte minisnack op jouw borrelplank

De beste soorten olijfolie

De lekkerste soorten sushi

Lekkerste tapas

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats