Maïs

Maïs, wat is het eigenlijk en welke voordelen biedt het? Maïs is een graansoort, maar wordt als groente gegeten. De maïs die wij eten is ook wel suikermaïs, dat je terug kunt vinden in diverse vormen. Denk aan maïskorrels in blik, maïskolven, cornflakes en popcorn. Maïs heeft verschillende gezondheidsvoordelen te bieden. In dit artikel gaan wij dieper in op de verschillende voordelen van maïs en kom je erachter waarom het zeker geen verkeerd idee is om vanavond maïs op tafel te zetten. Lees snel verder en ontdek meer!

Bevordering van de spijsvertering

Maïs bevordert je spijsvertering. Dit komt doordat je met maïs extra vezels binnenkrijgt. Deze vezels zorgen dus voor een betere spijsvertering. Hierdoor kom je minder snel aan. Ook bevordert maïs je metabolisme, wat ideaal is als je te maken hebt met constipatie. 

Beter voor de bloedsuikerspiegel

Maïs is bovendien beter voor de bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat ze niet veel fluctueert. Het eten wordt namelijk een stuk gelijkmatiger verteerd. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je minder snel aankomt en je een gezond gewicht blijft houden. 

Helpt een hoge bloeddruk tegen te gaan

Maïs gaat ook een hoge bloeddruk tegen. Zo kun je de verse maïs het beste 10 tot 12 minuten koken of stomen in ruim water. Stomen is in dit geval het beste, omdat er zo minder voedingsstoffen verloren gaan. In maïs zit een speciale stof die ervoor zorgt dat een hoge bloeddruk tegengegaan wordt, die zo beter bewaard blijft. 

Biedt bescherming aan je ogen

Een van de grote voordelen van maïs is dat het de ogen beschermt. Hoe dit precies komt? Maïs zit niet alleen vol met goede antioxidanten voor je dagelijkse benodigdheden, maar bevat ook veel zeaxanthine. Dit speciale stofje zorgt voor mooie en gezonde ogen en laat bovendien je huid stralen. Maïs(olie) is tevens rijk aan Omega-vetzuren, die de slijmvliezen in optimale staat houden. 

Zo kun je maïs het beste bereiden

Bekijk eerst hoe de maïs eruit ziet. Aan het uiterlijk hiervan zie je namelijk of de maïs vers en gezond is. Des te helderder en geler de maïskorrels zijn, hoe verser de maïs is. Losse maïskorrels zijn perfect voor in een overheerlijke salade, maar je kunt ook de gehele maïskolf eten. Een maïskolf dient ongeveer 8 tot 10 minuten te worden gekookt. Je kunt de maïskolf zoals we al eerder vertelden ook stomen, zodat er minder vitaminen verloren gaan. Strooi geen zout in de pan, want dit zorgt ervoor dat de korrels taai worden. Wanneer je de korrels er eenvoudig uit kunt wippen, betekent dit dat de maïs gaar is. Om het geheel af te maken, kun je de maïskolf nog besmeren met biologische grasroomboter. Dit zit vol goede vetten. Wat je ook kunt doen, is de kolf roosteren op de barbecue of grillen op de barbecue of grill. Met een beetje citroensap breng je de maïskolf net wat meer op smaak.

Weet jij al aan welke gerechten je maïs gaat toevoegen?

Recente blog artikelen

De perfecte minisnack op jouw borrelplank

De beste soorten olijfolie

De lekkerste soorten sushi

Lekkerste tapas

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats