Gember

Al eeuwenlang is gember een van de meest geliefde specerijen in keukens in vele landen. Gember is als specerij vooral handig om gerechten, etenswaren of dranken extra pit mee te geven. Zonder twijfel is het een van de bekendste natuurlijke smaakmakers.

In dit artikel lees je waar gember vandaan komt, hoe het zoal wordt gebruikt en wat de vermeende gezondheidsvoordelen ervan zijn. 

Essentiële basisinfo

De specerij gember is afkomstig van de gemberplant, officieel de Zingiber officinale geheten. Dit is een plant die deel uitmaakt van de gemberfamilie. In de supermarkt worden delen van gemberwortelstokken doorgaans als verse gember aangeboden. Normaal gesproken ontdoe je deze thuis eerst van het schilletje voordat je de specerij verder verwerkt. Onder de schil wordt vervolgens een vaste gele substantie zichtbaar. Dit is het eetbare gedeelte. Vooral de stoffen shogaol en gingerol zijn hier volop in aanwezig. Dit zijn dan ook de stoffen waar de specerij zijn uitgesproken smaak aan ontleent. 

Van gemberplant tot supermarktproduct

De gemberplant wordt in verschillende delen van de wereld geteeld. Meestal worden deze planten in de herfst geoogst, namelijk op het moment dat de bladeren afsterven. De wortelstokken worden dan uit de grond gehaald en gedroogd. Vooral de wat jongere en beter ogende wortelstokken worden hierna aan consumenten aangeboden als verse gember. De wat oudere wortelstokken gebruikt men juist meer om andere gemberproducten van te maken. Denk hierbij vooral aan gedroogde gemberpoeder.

Scherp en hartig

Gember heeft een uitgesproken scherpe smaak. Door veel mensen wordt deze smaak zelfs al snel als pittig ervaren. Zij zouden er dan ook goed aan doen om geen overdreven grote hoeveelheden gember te verwerken in hun gerechten.

Op deze manieren wordt gember vaak gebruikt

Door de sterke smaak die er van uit gaat wordt gember veelvuldig gebruikt in kruidige en hartige gerechten. Eigenlijk kun je het voor bijna alle rijstgerechten en soepen prima gebruiken. 

Daarnaast zijn er in de loop der jaren verschillende producten met gember als dominant ingrediënt op de markt verschenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gemberbier, de frisfrank ginger ale, gemberjam, gembersiroop, gekonfijte gember (gesuikerd; te eten als een snoepje) en gemberthee. Vooral gemberthee is overigens heel makkelijk om zelf te maken. Hiervoor hoef je simpelweg een stukje verse gember in een mok met heet water te doen.

Goed voor de spijsvertering en tegen misselijkheid?

Al vele jaren wordt gember in verband gebracht met diverse gezondheidsvoordelen. Vooral in oosterse landen zijn mensen ervan overtuigd dat gember helpt tegen bijvoorbeeld misselijkheid, darmklachten, griep, migraine en menstruatieklachten. Bovendien zou de spijsvertering in z’n geheel worden verbeterd door genoeg gember tot je te nemen. Dit alles wordt verklaard door de ontstekingsremmende werking en de anti-oxidatieve stoffen die het zou hebben.

In de westerse wetenschap is men nog niet geheel overtuigd van de medicinale krachten van gember. Men wordt algemeen erkend dat het een voedingsmiddel is dat past bij een gezond eetpatroon. Maar om te weten of de hierboven genoemde gezondheidsvoordelen inderdaad worden gerealiseerd, daarvoor is meer onderzoek nodig.

Recente blog artikelen

Truffelmayonaise

Dim sum: Chinese traktaties

Een internationaal borrelplankje creëer je zo

Eetgewoonten in verschillende continenten

De gezondste gerechten uit de Aziatische keuken

Welke bieren passen bij welke gerechten