Egusi

Egusi is de naam van de zaden van een aantal planten uit de komkommerfamilie. Deze zaden vormen in gedroogde en gemalen toestand een essentieel ingrediënt in de keukens van West-Afrikaanse landen, met name Nigeria. De planten komen in diverse landen in deze regio voor.

Rijk aan eiwitten en onverzadigde vetten

Egusi is buitengewoon rijk aan voedingsstoffen die bijdragen aan een gezond eetpatroon. Ten eerste bestaan de zaden voor 50 procent uit olie. Meer dan driekwart van deze olie bestaat uit onverzadigde vetzuren 1. Het aandeel aan eiwitten bedraagt maar liefst 35 procent en ook mineralen en vitaminen zitten er volop in.

Wetenswaardigheden over de egusiplant

Zoals gezegd is egusi als lid van de komkommerfamilie afkomstig uit West-Afrika. Het zijn hierbij de zaden die worden geoogst en als voedsel worden gebruikt. De vrucht wordt verder niet gegeten. 

Mooi meegenomen is dat de plant eenvoudig te kweken is en dat deze in veel omstandigheden goed kan gedijen. De plant wordt dan ook door veel Afrikaanse boeren geteeld, ook door hen die op droge locaties met niet-ideale groeiomstandigheden werken.

Bijzonder aan de egusiplant is daarnaast dat deze erg goed bestand blijkt tegen ziekten en plagen. Sterker nog, deze planten worden zelfs ingezet als dekengewas om de groei van onkruid tegen te gaan.

Neutraal qua smaak

Egusi heeft van zichzelf een neutrale smaak. Het wordt daarom maar zelden zonder enige toevoeging gegeten. Je gebruikt het dus bij voorkeur als ingrediënt om gerechten voller en gezonder te maken. Lees hieronder op welke manieren dat zoal gebeurt.

Hoofdingrediënt in de in West-Afrika geliefde egusisoep

De veruit meest gebruikte toepassing van egusizaden wordt gevormd door egusisoep. Deze soep is vooral in Nigeria erg geliefd, maar ook in bijvoorbeeld Ghana komt het voor. 

De basis van egusisoep wordt gevormd door water, palmolie en de egusi zelf. Hier worden vervolgens dusdanig veel ingrediënten aan toegevoegd dat je dit gerust een maaltijdsoep kunt noemen. Zo is er bijna altijd rundvlees, geitenvlees of vis te vinden in Nigeriaanse egusisoep 2. Meestal wordt er verder gebruikgemaakt van bladgroenten zoals spinazieblad, bitterblad of pompoenblad. Het geheel wordt normaal gesproken aangevuld met andere groenten zoals tomaten en okra. Uien en chilipepers dienen tenslotte om het geheel nog meer op smaak te brengen.

Of je de gemalen egusizaden nu gebruikt voor deze soep of voor een ander gerecht, gebruikelijk is om het pas aan het einde van de bereiding toe te voegen. Op deze manier blijven de voedingsstoffen van de zaden het best behouden en heeft het maalsel de beste invloed op de textuur, die door deze late toevoeging wat dikker wordt.

Tenslotte worden de zaden soms ook geroosterd en als tussendoortje genuttigd. Je kunt de zaden in gemalen toestand bovendien inzetten om een spread of een pasteitje van te maken.

Extra voordelen voor de gezondheid

Dat egusizaden wat betreft de voedingswaarden uitstekend passen in een gezond voedingspatroon, dat weten we inmiddels. Volgens velen gaan er echter nog meer gezondheidsvoordelen uit van egusi. Zo heeft het ten eerste mogelijk een ontstekingsremmende werking en zorgt de aanwezige vitamine B2 ervoor dat je huid gezonder blijft. Verder wordt gezegd dat egusi de spijsvertering en de eetlust stimuleert. Volgens sommigen kunnen egusizaden zelfs een bijdrage leveren aan het voorkomen en/of terugdringen van artrose en kanker.

1  https://specialtyproduce.com/produce/Egusi_12944.php
2  https://en.wikipedia.org/wiki/Egusi

Recente blog artikelen

De perfecte minisnack op jouw borrelplank

De beste soorten olijfolie

De lekkerste soorten sushi

Lekkerste tapas

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats