Cassave

Wat is cassave, wat zijn de voordelen en hoe bereid je het?

Cassave, wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de voordelen hiervan en hoe kun je cassave het beste bereiden? Cassave is ook wel een zetmeelrijke en nootachtige knol. Hij komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en is een grote bron van koolhydraten en calorieën. Vooral in Thailand, Indonesië en Nigeria wordt de knol geproduceerd. In dit artikel vertellen we je welk deel van cassave vooral gebruikt wordt, wat de voordelen hiervan zijn en hoe je cassave bereidt.

Welk deel van cassave wordt vooral gebruikt?

Cassave wordt in diverse tropische gebieden gekweekt. Er zijn zowel zoete als bittere soorten cassave. De zoete variant vind je vooral in de Verenigde Staten terug, waar deze ook wel ‘yuca’ genoemd wordt. Het deel van de cassaveplant dat het meest gebruikt wordt, is de wortel. Deze wortel kan gegeten worden, worden geraspt, maar ook worden gemalen tot meel voor crackers en brood. Cassavewortel dient altijd gekookt te worden voordat je het gaat opeten. Dit komt doordat cassave giftig kan zijn als je het rauw eet. Doe dit dan ook absoluut niet. 

Wat zijn de voordelen van cassave?

Cassave heeft vele voordelen te bieden. Zo beschikt het over vel resistent zetmeel. Dit type zetmeel omzeilt de spijsvertering en heeft diverse eigenschappen die je kunt vergelijken met de eigenschappen van oplosbare vezels. Het eten van voedsel dat over resistent zetmeel beschikt, zorgt ervoor dat de nuttige bacteriën in je darmen gevoed worden, je minder last van ontstekingen hebt en de spijsvertering bevorderd wordt. Ook kan het het risico op obesitas en diabetes type 2 verminderen, omdat de bloedsuikerspiegel meer in balans raakt en je je eerder vol voelt. Verder is cassave een goede bron van vitamine c. Vitamine C heeft weer diverse positieve eigenschappen en kan de functie van de immuuncellen in je lichaam ondersteuning bieden, alsmede bescherming bieden tegen oxidatieve stress. Ook biedt vitamine C bescherming tegen huidbeschadiging en zorgt het voor de aanmaak van collageen. Dit eiwit kun je door het gehele lichaam aantreffen en bevindt zich vooral in de botten, spieren, huid en de gewrichten. 

Hoe bereid ik cassave?

Hoe kun je cassave het beste bereiden? Wij hebben de stappen voor je op een rij gezet, zodat je zeker weet dat je cassave op een veilige manier kunt eten. 

– Eerst pellen: de schil van de cassavewortel beschikt over de meeste cyanide producerende verbindingen. Gooi deze dan ook weg voordat je de groente gaat koken en eten
– Weken: vervolgens week je de cassave. Dit doe je door deze 48-60 uur in water onder te dompelen voordat je het kookt. Zo verminderen de aantal schadelijke chemicaliën in de cassave.
– Koken: zorg ervoor dat je cassave grondig kookt voordat je het eet. Dit kun je doen door de cassave te koken, te bakken of te braden. Dit doordat er veel schadelijke chemicaliën in rauwe cassave zitten. 

Heb je jouw cassave goed grondig gekookt? Dan is hij klaar om veilig op te eten!
Ga jij ook cassave proberen?

Recente blog artikelen

De perfecte minisnack op jouw borrelplank

De beste soorten olijfolie

De lekkerste soorten sushi

Lekkerste tapas

Kipnuggets: achtergrond en voor de Airfryer

Overnight oats