Artisjokken

Wanneer we het over artisjokken hebben, dan hebben we het in feite over de eetbare bloemknoppen van de plant Cynara scolymus. Deze plant komt vooral voor in de landen rond de Middellandse Zee. In kleine hoeveelheden wordt de plant ook in Nederland geteeld. Evenwel zijn de artisjokken die je hier in de supermarkt vindt vooral geïmporteerd uit landen als Frankrijk, Spanje en Egypte. Hoe dan ook is de artisjok een groente met veel gezonde stoffen en interessante mogelijkheden in de keuken.

Bomvol vitaminen en mineralen

Artisjokken zijn zonder enige twijfel goed voor de gezondheid. Vitaminen bevatten ze in ieder geval volop. Naast diverse B-vitaminen biedt de artisjok namelijk de vitaminen A, C en D. Belangrijke mineralen die het bevat zijn mangaan, kalium, ijzer en magnesium. Bovendien zijn ze rijk aan antioxidanten en eiwitten.

Zo worden artisjokken klaargemaakt voor consumptie

Bij het telen van de artisjokplant worden het liefst planten zonder stekels gebruikt. Deze worden op vegetatieve wijze vermenigvuldigd. Nadat de planten zijn geoogst worden de stengels van de planten weggesneden. De bloemknoppen, en meer bepaald de schutbladeren daarvan, zijn vervolgens de eetbare gedeelten van de plant. 

Wanneer je verse artisjokken hebt weten aan te schaffen, dan is het wel verstandig de staat van deze schutbladeren nog even te controleren. Idealiter zitten deze dicht tegen elkaar aan, voelen ze stevig aan en maken ze een frisse en sterke indruk. Dit alles zegt veel over de kwaliteit en de versheid van de groente. De grootte van de bloemknop is daarentegen niet bepalend voor de kwaliteit of de smaak.

Zacht met een sprankje bitter

In vergelijking met veel andere soorten groenten hebben artisjokken een behoorlijk specifieke smaak. Het gaat dan om een zachte en nootachtige smaak die voor de meeste mensen heel toegankelijk is. Bitterachtige ondertonen zijn er overigens ook wel in waar te nemen. 

De verwerking van artisjokken in de keuken

Voordat je een artisjok kunt eten dien je deze wel eerst te bereiden. Koken en stomen zijn hierbij de meest logische opties. Vergeet niet dat als er nog een steel of harde blaadjes aan zitten, dat deze dan eerst verwijderd moeten worden. Mocht je ervoor kiezen je artisjokken te koken, dan is het slim om een beetje citroen(sap) aan het kookwater toe te voegen. Dit voorkomt dat de artisjokken tijdens het koken oxideren.

Vers gekookte artisjokken zijn vervolgens heerlijk om zonder specifieke toevoeging te consumeren. Dit gaat uitstekend als onderdeel van een klassieke Nederlandse maaltijd waar verder aardappelen en vlees(vervangers) deel van uitmaken. Artisjokken zijn verder ideaal als verrijking van salades, pizza’s en pastagerechten. 

Mogelijke extra gezondheidsvoordelen van artisjokken

Zoals gezegd passen artisjokken door alle aanwezige mineralen en vitaminen prima in een gezond voedingspatroon. De gezondheidsvoordelen van de artisjok reiken echter mogelijk nog veel verder. Zo zijn er klinische proeven gedaan met extracten van deze plant en vooral de bladeren ervan. De resultaten van deze proeven waren veelbelovend. Zo vermoedt men dat gezondheidsproblemen erdoor verlicht of zelfs verholpen kunnen worden. Het gaat hierbij om de meest uiteenlopende problemen. Te denken valt aan onder meer problemen met de bloeddruk, de spijsvertering, het cholesterol, de bloedsuikerspiegel en de lever.

Recente blog artikelen

Een internationaal borrelplankje creëer je zo

Eetgewoonten in verschillende continenten

De gezondste gerechten uit de Aziatische keuken

Welke bieren passen bij welke gerechten

Lekkere mousserende wijnen

De beste rosé wijnstreken